ПРИКАЗ КЊИГЕ „СУНЧАНИЦА“, И. А. БУЊИНА

Буњин, Сунчаница

Рубрика „Читалиште“ , Политика, Културни додатак.

Пише: Сања Домазет

По причи „Сунчаница“ уз консултовање Буњинових „Дневника“, Никита Михалков снимио је истоимени филм… Буњин, тај први руски Нобеловац, увек је изванредан избор за читање. Све те девојке које мину остављајући за собом горак, блистав, сребрн сјај, сви ти сусрети, на палубама, уз море које се пени, вазда једнако, вазда равнодушно према свим усудима јунака, ти тајни погледи које главни јунаци размењују, преварени мужеви који ујутру попију кафу и коњак и онда из два пиштоља, левом и десном руком, пуцају себи у обе слепоочнице истовремено, потпуно обузимају читаочеву поетичку меморију.

„Сунчаница“ , прича по којој је названа ова збирка приповедака, једноставна је и склиско савршена у својој једноставности. Једна жена која одбија да каже своје име, на палуби једног брода, упознаје младог мушкарца. Силазе са брода, проводе једну ноћ љубави заједно и изјутра, она, чудесно млада и нова и  другачија, страна и далека, све истовремено, све са смехом веселим, али без среће, одлази прва бродом, „да нико не посумња“. Он је прати, једва стигне да скочи са мостића док се брод одваја од пристаништа, последња нежност кратка као кад промакне ласта и – она је нестала. У хотелу га чека соба празна и пуна ње.  Шоља из које је пила, мириси тела, дах њеног парфема који изазива одједном бол и поручник схвата да га је зграбила љубав… Буњин који пише све те величанствене приче негде у емиграцији, у луталаштву и сиромаштву, не говори са Цветајевом, али се брине да јој његова супруга, Вера Буњина, месечно шаље макар малу помоћ, јер помажу увек они који мало имају… Пред крај живота, оптужују га срамно за порнографију због блиставе збирке прича „Тамни дрвореди“, написане са бљеском евиденције, перфекционистички, врело, као под температуром. Не, нема код Буњина никада порнографије. Само као да је каткад писано по кожи. Јер душа не зна за порнографију. Само за љубав, оно о чему се све мање говори. Ћутимо о ономе чега нема.